Syyskuussa Montaasin leffailloissa katsotaan Peter Greenawayn Eisenstein in Guanajuato, Nicolas Winding Refnin Drive sekä Akira Kurosawan klassikko Seitsemän samuraita. Lisäksi lauantaina 18.9. teemme perinteisen excursion Rakkautta & Anarkiaa -elokuvafestivaaleille. Excu-viikonlopun sunnuntaina 19.9. emme pidä leffailtaa.

Koronatilanteen vuoksi noudatamme edelleen leffailloissa tarkkuutta hygieniassa. Jos koet olosi flunssaiseksi tai tunnet joitain koronavirustaudin oireita, älä tule leffailtaan.

Leffaillat järjestetään syyskuussa Kinopolissa tai Montaasin kerhohuoneella (molemmat alakerran käytävällä osoitteessa Otakaari 20A). Elokuvat ovat englannin- tai suomenkielisiä tai niissä on englannin- tai suomenkielinen tekstitys. Talon sauna on lämmin leffojen jälkeen Otaniemessä klo 20-21.

5.9. Eisenstein in Guanajuato (Kinopoli, klo 17.30)
12.9. Drive (Kerhohuone, klo 17.30)
19.9. Ei leffailtaa
26.9. Seitsemän samuraita (Kinopoli, klo 16.30)

Tervetuloa!

Esitysvastaavat
Arto Kononen / arto.kononen(at)helsinki.fi / 040 369 9919
Peter Sormunen / peter.sormunen(at)outlook.com / Telegram: @sormpe


Su 5.9. klo 17.30 (Kinopoli)

Peter Greenaway:
Eisenstein in Guanajuato
2015 / 105 min / englanti, espanja

Tämä Peter Greenawayn ohjaama ja käsikirjoittama biopic neuvostoliittolaisesta ohjaajalegendasta Sergei Eisensteinista sai ilmestyessään ristiriitaisen vastaanoton. Osa on kehunut Greenawayn rohkeaa otetta elokuvan nimihenkilön elämän käsittelyssä, kun taas osan mielestä elokuva ei kuvaa Eisensteinia totuudenmukaisesti. Elokuva sijoittui esimerkiksi Berliinin elokuvajuhlilla sarjansa viimeiseksi ja oli muutenkin erittäin rajatun teatterilevityksensä kautta hienoinen floppi lippuluukuilla. Greenawaylle elokuva oli kuitenkin lähinnä kunnianosoitus Eisensteinin kokeilunhaluista ja pioneerimäistä elokuvataidetta kohtaan.

Eisenstein in Guanajuaton kiinnostavuutta lisää, että se on toteutettu kansainvälisenä yhteistyönä, jonka tuottajamaita olivat niin Meksiko, Alankomaat, Belgia, Ranska kuin Suomi. Elokuvan pääosassa komeilee myös suomalainen näyttelijä Elmer Bäck, jolle rooli oli ensimmäinen suurempi elokuvarooli. Myös osa elokuvan kohtauksista on kuvattu Suomessa, tosin lähinnä vihreää kangasta vasten.

(Ville Alasalmi)


Su 12.9. klo 17.30 (Kerhohuone)

Nicolas Winding Refn:
Drive
Yhdysvallat 2011 / 100 min / englanti

Nicolas Winding Refnin James Sallisin samannimiseen kirjaan perustuvassa Drivessä Ryan Goslingin näyttelemä ”kuski” työskentelee Hollywood-stuntmiehenä ja korjailee autoja. Öisin sama mies ajaa rikollisten pakokuskina. Kuski rakastuu yksinhuoltajaäitinaapuriinsa (Carey Mulligan), jolloin hän alkaa pohtimaan tietä ulos rikollisilta poluilta. Kuskin ”manageria” Shannonia näyttelee Albert Brooks.

Neonoirtyylisen viipyilevän rikosdraama Driven pääosassa oli alun perin tarkoitus nähdä Hugh Jackman, mutta rooliin päätyi lopulta Ryan Gosling, jolle rooli tarjosi pääsyn tavanomaisemmasta poiketen toimintapainotteisempaan rooliin. Vaikka elokuva sijoittuu 2010-luvun alkuun sen estetiikka uhkuu 80-lukua erityisesti sen elektropoppia pursuavan soundtrackin ansiosta. Refn voitti elokuvasta Cannesin 2011 elokuvajuhlien parhaan ohjaajan palkinnon.

(Peter Sormunen)


Su 26.9. klo 16.30 (Kinopoli)

Huomioi aiempi aloitusaika!

Akira Kurosawa:
Seitsemän samuraita (Seven samurai / Schichinin no samurai)
Japani 1954 / 207 min / japani (English subtitles)

Pieni kylä on joutunut aiemminkin rosvojoukon piinaamaksi ja ryöväämäksi, ja paljastuu, että lähistöllä on taas joukkio voroja odottamassa satokauden loppua. Kyläläiset päättävät tällä kertaa värvätä isännättömän samurain suojelemaan heitä ja viljelyssatoaan vaikka pystyvät maksamaan vain vähäisellä määrällä ruokaa. Kambei Shimada (Takashi Shimura) ottaa tehtävän vastaan ja värvää tuekseen viisi muuta samuraita. Joukon täydentää mukana roikkuva veijari Kikuchiyo (Toshiro Mifune).

Seitsemän samuraita lienee Akira Kurosawan tunnetuin elokuva ja yksi koko elokuvahistorian mainekkaimpia teoksia. Tämän painolastin yhtäaikaa filosofinen ja humoristinen eepos kantaa kuitenkin edelleen kevyesti yhdistelmällään nopealiikkeistä toimintaa ja kiinnostavia erottuvasti piirtyviä henkilöhahmoja. Aikansa kalleimman japanilaisen elokuvan lankoja pitää kuitenkin koko ajan käsissään mestari Kurosawa tarjoten yhä uusille sukupolville monipuolisia oppitunteja elokuvanteon perustekniikoista esimerkiksi lavastuksesta rajaukseen ja leikkauksesta liikkeen kuvaukseen.

(Arto Kononen)